محمد سریر

دکتر محمد سریر، آهنگساز، دیپلمات و رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی، دهم مرداد سال 1323 چشم به جهان گشود. او مدارج علمی را با دریافت دیپلم ریاضی، لیسانس اقتصاد از دانشگاه تهران، فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران و سپس دکترای اقتصاد از دانشگاه اقتصاد وین (پایتخت کشور اتریش) به پایان رساند. همزمان به موسیقی نیز علاقمند شد و مقارن با دوران تحصیلش، موسیقی را پا به پای علم دنیال کرد و ردیف ها و گوشه های موسیقی ایرانی را فرا گرفت. آکاردئون، اولین سازی بود که سریر به آموختن آن روی آورد. حشمت سنجری، رهبر ارکستر، هدایت و آموزش سریر را بر عهده گرفت. سریر نوجوانی پر مشغله ای داشت. او همزمان با دوران تحصیل در دبیرستان، شب ها نیز به هنرستان موسیقی می رفت. سریر هم زمان با تحصیل در رشته فوق لیسانس، وارد دانشکده موسیقی شد و پس از پایان دوره کارشناسی، در یک دوره 8 ساله آهنگ سازی به آکادمی هنرهای زیبای وین راه یافت و دوره آهنگسازی را در آنجا به اتمام رساند. او در سال 1381 موفق به دریافت دکترای شورای ارزشیابی هنرمندان کشور شد. محمد سریر در سال 1350 ازدواج کرد و حاصل ازدواجش دو دختر است که یکی در رشته معماری و دیگری در حوزه موسیقی فعالیت می کنند. قطعه عروسی که از ساخته های اوست و محمد نوری آن را اجرا کرده، در مراسن عروسی او اجرا شد.
فعالیت های هنری سریر از سال 1344 به عنوان آهنگساز و نوازنده در ارکستر بزرگ رادیو آغاز گردید. در سال 1345، اولین آهنگ او به نام «باران» با صدای محمد نوری و شعری از حمید مصدق از رادیو در برنامه ای به نام جوانان پخش شد. سریر در سال های 1348 تا 1350 تدریس مربیان هنری وزارت آموزش و پرورش در انستیتوی مربیان هنری بر عهده داشت. او در مورد نحوه آهنگسازی خود می گوید : " دوست دارم آهنگی بسازم که مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و در عین حال ارزش های هنری خود را حقط کند. البته آهنگ های جدی همیشه روح آهنگساز را ارضا و شکوفا می کند ، اما متن آهنگ باید برای شنونده غیر حرفه ای نیز قابل درک باشد تا از موسیقی لدت ببرد، زیرا هدف هنر برقراری ارتباط با مخاطب است."سریر فعالیت های فراوانی در زمینه های هنری بر عهده گرفت . از آن جمله اند:
تهیه کننده و مشاور هنری در سازمان رادیو و تیویزیون 1350 الی 1351آهنگساز و مشاور مدیر مرگز موسیقی صدا و سیما 1356 تا 1371تدریس در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی 1373 الی 1374تدریس در دانشکده صدا و سیما از سال 1383 تاکنونعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته موسیقیرئیس و عضو هیئت مدیره کانون موسیقیدانان سینمای ایرانرئیس و عضو رئیسه شورای عالی داوری خانه سینما عضو شورای عالی موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیعضو کمیسیون ملی یونسکو در ایرانعضو شورای عالی موسیقی صدا و سیمادبیر جشنواره موسیقی جوانعضو متخصص شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشورعضو شورای عالی پژوهش صدا و سیماعضو هیئت مدیره و سخنگوی خانه موسیقی ایرانعضو شورای عالی فنی ارکستر موسیقی ملی ایرانعضو شورای برنامه ریزی بنیاد رودکیاز سال 1352 سریر به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و پس از 30 سال خدمت، در سال 1382 بازنشسته شد. او عضو سیاسی وزارت امود خارجه بود و فعالیت های فراوانی داشت . از آن جمله اند نمایندگی در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و آژانس بین المللی انرژی، سرپرست امور کنسولی ایران در وین، عضو و سرپرست گروه مطالعات انرژی و اقتصاد بین الملل و رایزن علمی و فرهنگی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو. او همچنین در طی این سی سال در کنفرانس های متعددی به عنوان سخنران شرکت کرد. محمد سریر در ایران با موسسه فعالیت های اقتصدی دانشگاه تهران و دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه نیز همکاری داشت. همزمان در دانشکده روابط بین الملل، دانشگاه دفاع ملی، آموزش های دیپلماتیک وزارت امور خارجه ، دوره مدیریت انرژی در موسسه بین المللی مطالغات انرژی نیر تدریس می کرد. فهرست تالیفات غیر موسیقیایی محمد سریر:اوپک و دیدگاه های آینده 1367مبانی اقتصادی در تقویت همکاری های جنوب ـ مقاله 1366تحولات صنعتی نفت آدربایجان ـ مقاله 1372علل سقوط قیمت نفت و پی آمدهای آن ـ مقاله 1365بررسی تحولات بازار جهانی انرژی تا قرن آینده ـ مقاله 1366
Geopolitic of Enery . Journal of Iranian Affairs, 1993Oil Gas in Persian Gulf . Henas Associates, London , 1993Export of Natural Gas. Gedigas, Paris. 1993Geo economic word order .Islamabad : Friend Publications, 2000 . (Co-Author)Climate change in Asia . India: TaTa Energy reaserch institute, 1997. (Co-Author)

No comments:

Post a Comment