انتقاد شديد فريدون شهبازيان از وضعيت موسيقي در فيلمها و سريالهاي تلويزيوني



موسيقي كه هم اکنون از صدا و سيما به عنوان موسيقي متن سريالها و فيلمها پخش مي‌شود،به دليل اينكه هيچ ضابطه‌اي بر آن حاكم نيست و تنها روابط خصوصي آدمها و مسائل مالي در آن مطرح است از لحاظ كيفي در سطح بسيار پاييني قرار دارد.
فريدون شهبازيان، آهنگساز گفت: متاسفانه هر خواننده‌اي كه مي‌خواهد خودش را مطرح كند يك رابطه با كارگردانها و تهيه كننده‌ها پيدا مي‌كند و موسيقي را اجراء مي‌كند و چون هيچ قانون و ضابطه‌اي و هيچ مميزي بر اين موضوع حاكم نيست كارهاي بسيار بي ارزشي ساخته و پخش مي‌شود.
وي در ادامه تصريح كرد : صرف نظر از موسيقي متن آثاري چون امام علي (ع)، روزي روزگاري، امام رضا (ع) و امام حسن (ع) كارهاي بسيار بي ارزش و بي هويتي توليد مي‌شود و متاسفانه بايد اعلام كنم كه در حال حاضر موسيقي‌هايي كه به عنوان موسيقي متن سريالها و فيلمها پخش مي‌شوند ارزش موسيقيايي ندارند و قابل اعتنا نيست.
برنده‌ي جايزه از فستيوال آسيا پاسيفيك در سال 2003 با اشاره به خواننه‌هايي كه در اين گونه سريالها مي‌خوانند گفت: استفاد از ترانه بايد در جايگاه خود باشد . نمي‌شود هر جايي از خواننده و ترانه استفاده كرد. متاسفانه دراين گونه كارها از خواننده‌هايي كه از خوانندگي هيچ نمي‌دانند و علم اين كار را ندارند و صداي بدي هم دارند استفاده مي‌شود كه كار در سطح پائيني ضبط مي‌شود.
اين آهنگساز با اشاره به اين كه اينگونه موسيقي‌ها سطح سليقه‌ي مردم را پايين آورده است، گفت: مسئولين ادعا مي‌كنند كه مردم اين موسيقي‌ها را دوست دارند و مي‌پسندند ولي به اين نكته توجه ندارند كه از طريق پخش اين موسيقي‌هاي بي ارزش سطح سليقه‌اي مردم را به صفر رسانده اند
وي افزود: براي اين كه اين ضررها را جبران كنيم نياز به گذشت 2 يا 3 دهه داريم تا بتوانيم دوباره اين موسيقي را نجات دهيم.
شهبازيان در پاسخ به اين سوال كه استفاده از دستگاههاي الكترونيكي در ساخت موسيقي درست يا خير به ايسنا گفت: هيچ مانعي در استفاده از اين دستگاهها وجود ندارد اگر كسي بتواند به خوبي از اين دستگاهها در كنار سازهاي آكوستيك استفاده كند مي‌تواند كار خوب و مناسبي ارائه كند. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه بعضي وقتها براي ساخت آهنگها از دستگاههاي پيش پا افتاده‌ي الكترونيكي استفاده مي‌كنند و هيچ ذوق و ابتكاري در ساخت اينگون موسيقي‌ها به كار نمي‌برند كه در آن زمان موسيقي كه توليد مي‌شود هيچ ارزشي ندارد.
برنده‌ي تنديس از جشن خانه‌ي سينما در مورد خصوصات موسيقي متن فيلم گفت: موسيقي فيلم بايد در كنار فيلم باشد و هويت خود را بيش از حد فيلم تثبيت نكند .موسيقي متن خوب، موسيقي ست كه با فيلم هماهنگ باشد در صحنه‌ها بنشيند و حال و هواي صحنه‌ها را پر رنگتر كند. البته طبيعي است براي اين فيلمهاي بي ارزشي كه در حال حاضر ساخته ميشود مي‌شود وقتي به آهنگ ساز خوب مراجعه كنند مطمئنا كار را انجام نمي‌دهند چون كسي كه بخواهد هويت كارش در سطح بالايي قرار بگيرد از همه‌ي عوامل مناسب استفاده مي‌كند.
وي در مورداستفاده از ترانه در موسيقي متن گفت: استفاده از ترانه تاثير بسزايي در انتقال پيام و حس فيلم دارد اما اين بدان معني نيست كه ديگر همه جا از شعر و ترانه استفاده كنيم.
شهبازيان با اشاره به اينكه آهنگسازي موسيقي متن نياز به تخصص دارد گفت: هر كسي كه آهنگسازي مي‌كند حتما نمي‌تواند موسيقي متن فيلم بسازد كسي كه مي‌خواهد موسيقي متن بسازد بايد علم تصوير را بشناسد كه همين موضوع يك علم ست و نياز به تخصص دارد. كسي مي‌خواهد موسيقي متن فيلم بسازد بايد تا حدودي مسائل مختلف فيلمسازي اعم از شاتها، فيلمبرداري، مونتاژو ... را بشناسد تا بتواند با توجه به اين اطلاعات موسيقي با تفكر بسازد



No comments:

Post a Comment